ИКОНА БОЖИЕЙ МАТЕРИ МЛЕКОПИТАЛЬНИЦА

ИКОНА БОЖИЕЙ МАТЕРИ ГРУЗИНСКАЯ

ХРАМ СВ.ПРМЦ. ВЕЛИКОЙ КНЯГИНИ ЕЛИСАВЕТЫ

ДЕНЬ ПАМЯТИ

25 янва­ря (12 янва­ря ст. ст.)

ЗНАЧЕНИЕ

Образ Божи­ей Мате­ри «Мле­ко­пи­та­тель­ни­ца» — един­ствен­ная пра­во­слав­ная ико­на, изоб­ра­жа­ю­щая Бого­ро­ди­цу кор­мя­щей Иису­са. Бого­ма­терь увен­ча­на коро­ной, кото­рую под­но­сят ей два анге­ла.

Зна­че­ние и сим­во­ли­ку, кото­рую она в себе скры­ва­ет, ста­ра­лись опи­сать мно­гие исто­ри­ки и свя­щен­но­слу­жи­те­ли. Она – и помощ­ни­ца, она — и заступ­ни­ца, она — и покро­ви­тель­ни­ца. Моло­ко мате­ри – самая боль­шая цен­ность, кото­рую жен­щи­на может дать сво­е­му малы­шу. На свя­тыне Бого­ро­ди­ца кор­мит сво­е­го ребен­ка – Иису­са, совер­шая неимо­вер­ное, сокро­вен­ное таин­ство.

К иконе Божи­ей Мате­ри «Мле­ко­пи­та­тель­ни­ца» обыч­но обра­ща­ют­ся за помо­щью кор­мя­щие мате­ри. Счи­та­ет­ся, что она име­ет осо­бую бла­го­дать защи­щать мате­рей и детей, но чуде­са, ею явлен­ные, могут кос­нуть­ся каж­до­го из нас.

ИСТОРИЯ

Свя­ты­ня была обна­ру­же­на в муж­ском мона­сты­ре, опло­те стро­го­сти и цело­муд­рия. Как ни уди­ви­тель­но, ико­на Божи­ей Мате­ри «Мле­ко­пи­та­тель­ни­ца», покро­ви­тель­ству­ет не толь­ко мате­рям, но и афон­ским мона­хам в их духов­ной муд­ро­сти и разу­ме­нии книг Боже­ствен­ных.

По инфор­ма­ции дошед­шей до наших вре­мен, извест­но, что пер­во­на­чаль­но эта ико­на нахо­ди­лась в лав­ре пре­по­доб­но­го Сав­вы Освя­щен­но­го, кото­рая рас­по­ло­же­на в восем­на­дца­ти вер­стах от Иеру­са­ли­ма. Свя­той образ поз­же был пере­дан по про­ро­че­ско­му заве­ща­нию Сав­вы Освя­щен­но­го Сав­ве Серб­ско­му вме­сте с ико­ной «Тро­е­ру­чи­ца».

Свя­той Сав­ва Освя­щен­ный (+532), один из осно­ва­те­лей обще­жи­тель­но­го мона­ше­ства и соста­ви­тель извест­но­го иеру­са­лим­ско­го уста­ва, перед сво­им ухо­дом из жиз­ни оста­вил уди­ви­тель­ное про­ро­че­ство. Он открыл бра­тии, окру­жав­шей его смерт­ный одр, что Лав­ру со вре­ме­нем посе­тит цар­ствен­ный тезо­име­нин­ник — палом­ник по име­ни Сав­ва, и ему долж­на быть даро­ва­на в бла­го­сло­ве­ние чудо­твор­ная мона­стыр­ская ико­на Бого­ро­ди­цы «Мле­ко­пи­та­тель­ни­цы». Со вре­ме­ни про­из­не­се­ния это­го пред­ска­за­ния свя­ты­ня око­ло семи веков нахо­ди­лась в Лав­ре свя­то­го Сав­вы Освя­щен­но­го под Иеру­са­ли­мом.

В пер­вой поло­вине XIII века явил­ся в лав­ру на покло­не­ние свя­ти­тель Сав­ва, пер­вый архи­епи­скоп Сер­бии, млад­ший сын Нема­ни, осно­ва­те­ля серб­ской коро­лев­ской дина­стии. Посе­ще­ние про­слав­лен­но­го вла­ды­ки было вос­при­ня­то как испол­не­ние древ­не­го про­ро­че­ско­го заве­ща­ния свя­то­го Сав­вы Освя­щен­но­го.
Cерб­ский подвиж­ник Сав­ва — сын коро­ля, отка­зав­ший­ся ради мона­ше­ской жиз­ни насле­до­вать отцов­ский пре­стол. Когда он молил­ся у гро­ба Сав­вы Освя­щен­но­го, сво­е­го небес­но­го покро­ви­те­ля, сто­яв­ший тут же игу­мен­ский жезл пре­по­доб­но­го неожи­дан­но упал на пол, а ико­на Пре­свя­той Бого­ро­ди­цы, сто­яв­шая до того непо­движ­но, вдруг несколь­ко раз накло­ни­лась.

Рас­це­нив все это как знак испол­не­ния древ­не­го про­ро­че­ства, мона­хи отда­ли Сав­ве Серб­ско­му и заве­щан­ную ему «Мле­ко­пи­та­тель­ни­цу» (вме­сте с дру­гой ико­ной Божи­ей Мате­ри — «Тро­е­ру­чи­цей»), и игу­мен­ский жезл.

На обрат­ном пути из Пале­сти­ны в Сер­бию свя­ти­тель Сав­ва посе­тил Свя­тую Афон­скую Гору, где им был осно­ван Хилан­дар­ский мона­стырь. От свя­ти­те­ля Сав­вы Серб­ско­го «Мле­ко­пи­та­тель­ни­ца» пере­шла Хилан­дар­ско­му мона­сты­рю на Афоне, к вос­ста­нов­ле­нию и рас­ши­ре­нию кото­ро­го он имел со сво­им отцом, в мона­ше­стве Симео­ном. Имен­но этой оби­те­ли он и оста­вил в неотъ­ем­ле­мое наслед­ство и укра­ше­ние ико­ну Божи­ей Мате­ри «Мле­ко­пи­та­тель­ни­ца», поста­вив ее в церк­ви при Карей­ской кел­лии, назван­ной впо­след­ствии Типи­кар­ни­цею, так как в ней нахо­дил­ся Типик (устав) свя­ти­те­ля Сав­вы.

Для мона­хов, жела­ю­щих побыть в оди­но­че­стве, Сав­вой Серб­ским была постро­е­на отдель­ная от Хилан­дар­ско­го мона­сты­ря кел­лия в цен­тре Афо­на — Карее. Где и оста­лась свя­ты­ня Пре­свя­той Бого­ро­ди­цы-Мле­ко­пи­та­тель­ни­цы на Афоне в церк­ви при Карей­ской кел­лии. В знак осо­бо­го почи­та­ния чудо­твор­ная ико­на была постав­ле­на в ико­но­ста­се не по левую сто­ро­ну от цар­ских врат, а по пра­вую, где обык­но­вен­но поме­ща­ют ико­ну Свя­той Тро­и­цы или образ Спа­си­те­ля. В церк­ви ико­на Гос­по­да Все­дер­жи­те­ля зани­ма­ет место по левую сто­ро­ну от цар­ских врат в ико­но­ста­се, то есть там, где долж­на сто­ять ико­на Бого­ма­те­ри.

Про­сла­ви­ли этот образ стро­гие афон­ские мона­хи. Бого­слов­ский смысл свя­то­го обра­за очень глу­бок: «Мать вскарм­ли­ва­ет Сына, так же Она пита­ет наши души, так же и Бог кор­мит нас «чистым сло­вес­ным моло­ком Сло­ва Божье­го (1 Петр 2,2), дабы мы, воз­рас­тая, пере­хо­ди­ли от пищи молоч­ной к твер­дой (Евр. 5,12)».

На отдель­ных спис­ках ико­ны «Мле­ко­пи­та­тель­ни­ца» могут быть начер­та­ны по-гре­че­ски и в сла­вян­ском пере­во­де сло­ва тро­па­ря: «Радуй­ся, Вла­ды­чи­це, жиз­ни нашей Пита­тель­ни­це, мле­ком сво­им Гос­по­да, яко Мла­ден­ца, питав­шая!

РАСПРОСТРАНЕНИЕ

Осо­бое почи­та­ние образ «Мле­ко­пи­та­тель­ни­цы» при­об­рел сре­ди южан — наро­дов Ита­лии, Гре­ции, Бал­кан, для кото­рых эта свя­ты­ня явля­лась род­ной, а так­же слу­жи­ла памя­тью о Свя­той Зем­ле.

Так, культ Бого­ро­ди­цы «Мле­ко­пи­та­тель­ни­цы» был осо­бен­но рас­про­стра­нён в Ита­лии. В левом нефе бази­ли­ки Сан-Джо­ван­ни-Эван­дже­ли­ста Равенне сохра­ни­лось моза­ич­ное изоб­ра­же­ние Девы Марии «Мле­ко­пи­та­тель­ни­цы» нача­ла XIII века. В нача­ле — в пер­вой поло­вине XIV века изоб­ра­же­ние Пре­свя­той Девы, кор­мя­щей гру­дью мла­ден­ца Иису­са, мож­но было видеть в хра­мах Тос­ка­ны и Фло­рен­ции.
В пер­вой поло­вине 1370‑х годов мастер ран­не­го Воз­рож­де­ния Бар­на­ба да Моде­на создал ико­ну Бого­ро­ди­цы «Мле­ко­пи­та­тель­ни­цы» — имен­но с неё широ­ко заим­ство­ва­лась мане­ра изоб­ра­жать малень­ко­го Иису­са, дер­жа­ще­го рукой свою нож­ку.

Наи­бо­лее извест­ным в мире изоб­ра­же­ни­ем Девы Марии, кор­мя­щей гру­дью мла­ден­ца Иису­са, явля­ет­ся кар­ти­на «Мадон­на Лит­та» Лео­нар­до да Вин­чи. В 1490—1491 годах он напи­сал её для мэрии Мила­на.

На Руси ико­на Божи­ей Мате­ри «Мле­ко­пи­та­тель­ни­цы» не полу­чи­ла боль­шо­го рас­про­стра­не­ния, види­мо, из-за сугу­бо «при­клад­но­го» ее пони­ма­ния как молен­но­го обра­за для кор­мя­щих мате­рей.

Обре­те­ние пер­вой рос­сий­ской (Кре­сто­гор­ской) «Мле­ко­пи­та­тель­ни­цы» отно­сят к 1650 г. Она была обна­ру­же­на на высо­ком дере­ве в уро­чи­ще Кре­сто­горск в 20 вер­стах от Мин­ска. На месте ее явле­ния был постро­ен храм в честь Успе­ния Пре­свя­той Бого­ро­ди­цы, в кото­ром она и была поме­ще­на над цар­ски­ми вра­та­ми. Что­бы веру­ю­щие мог­ли к ней при­ло­жить­ся, был устро­ен осо­бый меха­низм для спус­ка ико­ны вниз. Оста­лось мно­го пре­да­ний о чудо­твор­ной силе этой ико­ны, упо­ми­на­ют, в част­но­сти, что она спа­са­ла людей во вре­мя наше­ствия шве­дов.
В насто­я­щее вре­мя ико­на нахо­дит­ся на Афоне, в церк­ви Карей­ской Келии, при­над­ле­жа­щей Хилан­дар­ско­му мона­сты­рю.

Празд­но­ва­ние в честь чудо­твор­ной ико­ны Бого­ро­ди­цы «Мле­ко­пи­та­тель­ни­цы» совер­ша­ет­ся 25 янва­ря (12 янва­ря по ста­ро­му сти­лю), в день памя­ти свя­ти­те­ля Сав­вы Серб­ско­го, осо­бо послу­жив­ше­го ее про­слав­ле­нию.

Молит­ва Божи­ей Мате­ри Перед Ея чест­ным Обра­зом «Мле­ко­пи­та­тель­ни­ца»

При­и­ми, Гос­по­же Бого­ро­ди­тель­ни­це, слез­ная моле­ния рабов Тво­их, к Тебе при­те­ка­ю­щих: зрим Тя на свя­тей иконе, на руках нося­щую и мле­ком пита­ю­щую Сына Тво­е­го и Бога наше­го, Гос­по­да Иису­са Хри­ста: аще и без­бо­лез­нен­но роди­ла еси Его, оба­че матер­ния скор­би веси и немо­щи сынов м дще­рей чело­ве­че­ских зри­ши: тем­же теп­ле при­па­да­ю­ще к цель­бо­нос­но­му обра­зу Тво­е­му и уми­лен­но сей лобы­за­ю­ще, молим Тя, все­ми­ло­сти­вая Вла­ды­чи­це: нас греш­ных, осуж­ден­ных в болез­нех роди­ти и в печа­лех пита­ти чада наша, мило­стив­но поща­ди и соста­да­тель­но засту­пи, мла­ден­цы же наша, також­де и родив­шыя их, от тяж­ка­го неду­га и горь­кия скор­би изба­ви, даруй им здра­вие и бла­го­мо­щие, да и пита­е­мии от силы в силу воз­рас­та­ти будут, и пита­ю­щыя их испол­нят­ся радо­стию и уте­ше­ни­ем, яко да и ныне пред­ста­тель­ством Тво­им из уст мла­де­нец и ссу­щих Гос­подь совер­шит хва­лу Свою. О Мати Сына Божия! уми­ло­сер­ди­ся на мате­ри сынов чело­ве­че­ских и на немощ­ныя люди Твоя: пости­га­ю­щыя нас болез­ни ско­ро исце­ли, нале­жа­щыя на нас скор­би и печа­ли уто­ли, и не пре­зри слез и воз­ды­ха­ний рабов Тво­их, услы­ши нас в день скор­би пред ико­ною Тво­ею при­па­да­ю­щих, и в день радо­сти и избав­ле­ния при­и­ми бла­го­дар­ная хва­ле­ния сер­дец наших, воз­не­си моль­бы наша ко пре­сто­лу Сына Тво­е­го и Бога наше­го, да мило­стив будет ко гре­хом и немо­щем нашим и про­ба­вит милость Свою веду­щим имя Его, яко да и мы, и чада наша, про­сла­вим Тя, мило­сер­дую Заступ­ни­цу и вер­ную Надеж­ду рода наше­го, во веки веков.

Тро­парь, глас 3
Без семене от Боже­ствен­на­го Духа, волею же Отчею зача­ла еси Сына Божия, от Отца без мате­ре преж­де век суща, нас же ради из Тебе без отца быв­ша, пло­тию роди­ла еси и Мла­ден­ца мле­ком пита­ла еси, тем­же не пре­стай моли­ти изба­ви­ти­ся от бед душам нашим.

Кондак, глас 5
Душ наших чув­ствия очи­стив­ше, узрим на иконе таин­ство пре­слав­ное, Твор­ца Все­лен­ныя и Гос­по­да выш­них сил, во объ­я­ти­их дер­жи­ма и от сос­цу Тво­ею яко Мла­ден­ца пита­е­ма, и, со стра­хом и радо­стию покла­ня­ю­ще­ся Тебе и рожд­ше­му­ся от Тебе Спа­су наше­му, воз­зо­вем: радуй­ся, Вла­ды­чи­це, Жиз­ни нашея Пита­тель­ни­це.

Вели­ча­ние
Вели­ча­ем Тя, Пре­свя­тая Дево, Мле­ко­пи­та­тель­ни­це Спа­са наше­го, и чтим образ Твой свя­тый, от него­же бла­го­дать исце­ле­ния нам прис­но пода­е­ши.

Кондак 1

Избран­ней от дще­рей чело­ве­че­ских Мате­рию быти Хри­ста Бога наше­го при­не­сем от люб­ве нашея пес­ни хва­леб­ныя; Ты же, Сына Божия неиз­ре­чен­но родив­шая и, яко Мла­ден­ца мле­ком питав­шая, сохра­ни нас, пою­щих Тя, от обы­шед­ших ны зол, скор­бей и напа­стей, да зовем Ти немолч­но:

Радуй­ся, Бого­ро­ди­це Дево Мле­ко­пи­та­тель­ни­це, мило­стию Тво­ею нас прис­но пита­ю­щая.

Икос 1

Анге­лов лицы, в вер­теп при­ник­ше и узрев­ше тамо Деву чистую, Сына мле­ком пита­ю­щую, возо­пи­ша Тебе, Бла­го­сло­вен­ней:

Радуй­ся, рожд­шая мира Твор­ца; радуй­ся, пита­ю­щая Пита­те­ля все­лен­ной.

Радуй­ся, пеле­на­ми пови­ва­ю­щая Пови­ва­ю­ща­го небо обла­ки; радуй­ся, дла­нь­ми нося­щая на херу­ви­мех Носи­ма­го.

Радуй­ся, яко Детищ мал Тобою роди­ся; радуй­ся, яко Мла­де­нец пла­тущ и миро­ви радость даяй Тобою в мир при­и­де.

Радуй­ся, Бого­ро­ди­це Дево Мле­ко­пи­та­тель­ни­це, мило­стию Тво­ею нас прис­но пита­ю­щая.

Кондак 2

Видя­щи Свя­тая Дева при пер­сех Сво­их Богом­ла­ден­ца лежа­ща, гла­го­ла Ему: како воз­мо­гу Тя пита­ти, Твор­ца Мое­го, Ему­же вся воин­ства небес­ная вопи­ют: Алли­лу­иа.

Икос 2

Разум­ная вся тварь недо­ра­зу­ме­ва­ет, како Дева пре­бы­ва­е­ши и Мла­ден­ца мле­ком пита­е­ши. Оба­че, неиз­ре­чен­но­му таин­ству сему веру­ю­ще, бла­го­го­вей­но взы­ва­ем:

Радуй­ся, Дево неблаз­ная; радуй­ся, Деви­це пре­крас­ная.

Радуй­ся, жен укра­ше­ние; радуй­ся, Мати чистая.

Радуй­ся, дев пра­ви­ло; радуй­ся Бла­го­сло­вен­ная в женах.

Радуй­ся, Бого­ро­ди­це Дево Мле­ко­пи­та­тель­ни­це, мило­стию Тво­ею нас прис­но пита­ю­щая.

Кондак 3

Сила Выш­ня­го осе­ни Тя, Бого­ро­ди­це Дево, и пода­де Ти кре­пость пови­ти и пита­ти, Его­же вси кон­цы зем­ли вели­ча­ют и поют Ему песнь вели­кую: Алли­лу­иа.

Икос 3

Имея дерз­но­ве­ние велие к Рож­ден­но­му от Тебе, при­з­ри на скор­би и беды, нас обы­шед­шия, умо­ли Пита­е­ма­го Тобою за ны греш­ныя и недо­стой­ныя, да, избав­ль­ше­ся от лютых напа­стей, воз­гла­го­лем Ти тако:

Радуй­ся, рожд­шая слад­чай­шее Уте­ше­ние наше; радуй­ся, про­из­рас­тив­шая Бла­го­сла­вен­на­го бла­го­да­тию.

Радуй­ся, Мати наша Все­б­ла­гая; радуй­ся, чада­ми Тво­и­ми нас нарек­шая.

Радуй­ся, бла­го­на­деж­ное наше при­бе­жи­ще; радуй­ся вер­ных небур­ное при­ста­ни­ще.

Радуй­ся, Бого­ро­ди­це Дево Мле­ко­пи­та­тель­ни­це, мило­стию Тво­ею нас прис­но пита­ю­щая.

Кондак 4

Буря скор­бей и напа­стей обдер­жит ны, тре­пе­щем, да не пото­нем в мори житей­стем, но яви­ся нам, яко голу­би­ца Ное­ва, ветвь надеж­ды пода­ю­щи нам, вопи­ю­щим Богу: Алли­лу­иа.

Икос 4

Слы­ша­щи жена бла­го­ра­зум­ная гла­го­лы живо­та веч­на­го, Сыном Тво­им веща­е­мыя, про­сла­ви Тя, вопи­ю­щи Ему: «Бла­го­сло­вен­но чре­во, носив­шее Тя, и сос­ца, яже еси ссал», тем­же при­и­ми и наша немощ­ныя похва­лы сице­вая:

Радуй­ся, бисе­ре дра­гий, все­чуд­ная Мати; радуй­ся, велия в женах.

Радуй­ся, вет­ве прис­но­цве­ту­щая; радуй­ся, живо­те, при­ем­ляй Сокро­ви­ще освя­ще­ния.

Радуй­ся, чаше зла­тая, Хри­ста, небес­ную Ман­ну нося­щая; радуй­ся, Хле­бом Жиз­ни нас воз­раж­да­ю­щая.

Радуй­ся, Бого­ро­ди­це Дево Мле­ко­пи­та­тель­ни­це, мило­стию Тво­ею нас прис­но пита­ю­щая.

Кондак 5

Бого­нос­неи руце Твои, Все­пе­тая, про­стри к нам немощ­ным, воз­двиг­ни нас уны­лых, спа­си отча­ян­ных, да в радо­сти душев­ней, ничим­же сму­ща­е­мей, вопи­ем Сыну Тво­е­му: Алли­лу­иа.

Икос 5

Видев Тя в Дусе бого­гла­го­ли­вый Иса­ия, яко има­ши, Дева сущи, во чре­ве при­я­ти Рож­ден­на­го из Тебе, воз­гла­си Ти:

Радуй­ся, Пред­веч­на­го рожд­шая; радуй­ся, яко Тобою с нами Бог быва­ет.

Радуй­ся, про­ро­честв сбы­тие; радуй­ся, про­ро­ков весе­лие.

Радуй­ся, все­го мира чая­ние; радуй­ся, рода наше­го уте­ше­ние.

Радуй­ся, Бого­ро­ди­це Дево Мле­ко­пи­та­тель­ни­це, мило­стию Тво­ею нас прис­но пита­ю­щая.

Кондак 6

Про­по­вед­ни­цы прис­но­гла­го­ле­мии Тво­е­го мило­сер­дия суть чуде­са мно­го­об­раз­ная, исто­ча­е­мая от ико­ны Тво­ея свя­тыя, яже обиль­но нам даро­ва­ла еси, да, покла­ня­ю­ще­ся Тебе и Богом­ла­ден­цу Хри­сту, вопи­ем гла­сы хва­леб­ны­ми: Алли­лу­иа.

Икос 6

Воз­сия во оби­те­ли Сав­вы Освя­щен­на­го, яко солн­це све­то­зар­ное, все­чест­ная ико­на Твоя, Мле­ко­пи­та­тель­ни­ца име­ну­е­мая, пред нею­же пре­по­доб­ный со ино­ки выну про­слав­ля­ху Тя, вопи­ю­ще:

Радуй­ся, оби­те­ли нашея пре­чуд­ное укра­ше­ние; радуй­ся, от вра­гов види­мых и неви­ди­мых твер­дое заступ­ле­ние и защи­ще­ние.

Радуй­ся, моле­ни­ям нашим прис­но внем­лю­щая; радуй­ся, про­ше­ния наша бла­го­у­троб­но при­ем­лю­щая.

Радуй­ся, горест­ная воз­ды­ха­ния наша ути­ша­ю­щая; радуй­ся, сле­зы наша оти­ра­ю­щая.

Радуй­ся, Бого­ро­ди­це Дево Мле­ко­пи­та­тель­ни­це, мило­стию Тво­ею нас прис­но пита­ю­щая.

Кондак 7

Хотя пре­по­доб­ный Сав­ва отъ­и­ти в жизнь веч­ную, про­ро­че­ски рече, яко по мно­зех днех при­и­дет во оби­тель сию царев сын, ему тезо­име­ни­тый, сей при­и­мет свя­тую ико­ну Вла­ды­чи­цы во бла­го­сло­ве­ние и вос­по­ет раду­я­ся: Алли­лу­иа.

Икос 7

Новый угод­ник Сав­ва, свя­ти­тель Серб­ския зем­ли, при­и­де во оби­тель древ­нюю и при­ят по сло­ве­си его свя­тую ико­ну и при­не­се ю на Гору Афон­скую во оби­тель Хилан­дар­скую, и вси насель­ни­цы ея радост­но взы­ва­ху ко Вла­ды­чи­це мира:

Радуй­ся, прис­но о нас греш­ных про­мыш­ля­ю­щая; радуй­ся, нико­ли­же нас греш­ных забы­ва­ю­щая.

Радуй­ся, милость Твою тыся­ще­крат­но во свя­тых чудо­твор­ных ико­нах Тво­их обнов­ля­ю­щая; радуй­ся, новая зна­ме­ния щед­рот Тво­их ныне изли­ва­ю­щая.

Радуй­ся, любя­щих и чту­щих Тя зело воз­лю­бив­шая; радуй­ся, моля­щих Ти ся нико­ли­же посрам­ля­ю­щая.

Радуй­ся, Бого­ро­ди­це Дево Мле­ко­пи­та­тель­ни­це, мило­стию Тво­ею нас прис­но пита­ю­щая.

Кондак 8

Стран­ное чудо и недо­ра­зу­ме­ва­е­мое есть невер­ным и суе­муд­рен­ным, како от ико­ны Тво­ея чуде­са исте­ка­ют, мы же, мно­го­крат­ны­ми мило­стьми в сем утвер­жден­нии, пети Гос­по­ду Богу, даро­вав­ше­му тако­вую Помощ­ни­цу роду хри­сти­ан­ско­му, дер­за­ем: Алли­лу­иа.

Икос 8

Весь мир види­мый и неви­ди­мый бла­жит Тя, Бого­ро­ди­це Дево, яко усерд­ную Заступ­ни­цу нашу, прис­но помо­га­ю­щую нам, в море бед и скор­бей поги­ба­ю­щим, да Тебе, еди­ней нашей Надеж­де, вопи­ем:

Радуй­ся, Сына Тво­е­го за нас греш­ных умо­ля­ю­щая; радуй­ся, в бедах и обсто­я­ни­их ско­ро помо­га­ю­щая.

Радуй­ся, моле­ний наших ско­рое услы­ша­ние; радуй­ся, горе­стей жития наше­го вер­ное услаж­де­ние.

Радуй­ся, веру нашу укреп­ля­ю­щая; радуй­ся, крест жиз­ни нашея поне­сти нам помо­га­ю­щая.

Радуй­ся, Бого­ро­ди­це Дево Мле­ко­пи­та­тель­ни­це, мило­стию Тво­ею нас прис­но пита­ю­щая.

Кондак 9

Вся­ко убла­жая Тя, Все­б­ла­гая, Иоанн Дамас­кин рече, яко удо­бее мол­ча­ние, неже пети Тя, но любо­вию понуж­да­е­мии, вос­хва­ля­ем Тя и поем Сыну Тво­е­му песнь вели­кую: Алли­лу­иа.

Икос 9

Витий­ство­ва­ти не хощем, но с любо­вию и сле­за­ми при­те­ка­ем к Тебе, яко Мате­ри чадо­лю­би­вей, и из глу­би­ны серд­ца вопи­ем:

Радуй­ся, Радо­сте наша неиз­ре­чен­ная; радуй­ся, Уте­ше­ние наше неска­зан­ное.

Радуй­ся, домов наших ограж­де­ние; радуй­ся, чад наших покро­ве.

Радуй­ся, мла­ден­цев вос­пи­та­ние; радуй­ся, юных от путей гибель­ных охра­не­ние.

Радуй­ся, Бого­ро­ди­це Дево Мле­ко­пи­та­тель­ни­це, мило­стию Тво­ею нас прис­но пита­ю­щая.

Кондак 10

Спа­сти всех нас и хоше­щи и може­щи, Пре­свя­тая Дево, аще при­бе­га­ем ко все­чест­но­му покро­ву Тво­иму, сего ради молим Тя: изба­ви нас от горь­ких бед и скор­бей, нашед­ших на ны, при­в­ле­цы серд­ца наша к бла­гост­но­му при­бе­жи­щу и научи вопи­ти Богу, из Тебе рожд­ше­му­ся: Алли­лу­иа.

Икос 10

Сте­ну неру­ши­му Тя нари­ца­ем и вемы, яко исти­ну гла­го­лем, уве­де­хом бо, яко зело люби­ши род хри­сти­ан­ский, мило­сти и щед­ро­ты Твоя прис­но исто­ча­е­ши вопи­ю­щим Тебе:

Радуй­ся, от сетей вра­жи­их нас охра­ня­ю­щая, радуй­ся от наве­та злых чело­век нас спа­са­ю­щая.

Радуй­ся, враж­ду срод­ник наших на любовь пре­ме­ня­ю­щая; радуй­ся, мир и тиши­ну в домах наших сохра­ня­ю­щая.

Радуй­ся, наме­ре­ни­ям бла­гим вспо­мо­ще­ству­ю­щая; радуй­ся, сове­ты бла­гия на серд­це пола­га­ю­щая.

Радуй­ся, Бого­ро­ди­це Дево Мле­ко­пи­та­тель­ни­це, мило­стию Тво­ею нас прис­но пита­ю­щая.

Кондак 11

Пение вся­кое при­не­со­ша Ти, Пре­не­по­роч­ная, про­ро­цы, пред­зрев­ше без­се­мен­ное зача­тие и рож­де­ние от Тебе Сына Божия, пас­ты­рие же и вол­сви, видев­ше Тя рожд­шую и пита­ю­щую, и вси людие Твои хва­лят Тя. Веру­ем, яко до скон­ча­ния века не умолк­нет песнь хва­леб­ная от рода хри­сти­ан­ска­го Рож­ден­но­му Тобою: Алли­лу­иа.

Икос 11

Све­ти­ло све­то­зар­ное Ты еси, Пре­чи­стая, нам во тьме гре­хов и стра­стей поги­ба­ю­щим, про­све­ща­ю­щее наши тем­неи очи, серд­це оза­ря­ю­щее выс­шим разу­мом, пою­щее Тя:

Радуй­ся, Путь, Исти­ну и Жизнь рожд­шая; радуй­ся, истин­но­му Богу нас вру­ча­ю­щая.

Радуй­ся, све­том Еван­ге­лия наша мрач­ныя души оза­ря­ю­щая; радуй­ся, муд­рость века сего ни во что­же вме­ня­ю­щая.

Радуй­ся, муд­рость пре­вы­со­чай­шую, яже есть любовь, в серд­цах наших насаж­да­ю­щая; радуй­ся, помо­ще всем и во всем.

Радуй­ся, Бого­ро­ди­це Дево Мле­ко­пи­та­тель­ни­це, мило­стию Тво­ею нас прис­но пита­ю­щая.

Кондак 12

Бла­го­дать Божия яви­ся чуд­но в зем­ли Рос­сий­стей от подо­бия ико­ны Тво­ея Мле­ко­пи­та­тель­ни­цы пре­не­сен­ныя. Тем­же и Гора Афон­ская, и стра­на наша, ныне люте страж­ду­щая, оба­че на милость Твою несу­мен­но упо­ва­ю­щая, вопи­ют мило­сер­до­му Богу: Алли­лу­иа.

Икос 12

Пою­ще Тя, яко Спа­са наше­го родив­шую, и пеле­на­ми повив­шую, и мле­ком питав­шую, упо­ва­ем, яко никое­же Твое про­ше­ние без­от­вет­но от Него пре­бу­дет, поне­же Сам Слад­чай­ший Иисус обе­ща Ти тако; иму­ще в сем твер­дую надеж­ду, вос­хва­ля­ем Тя, Отра­до и Уте­ше­ние наше:

Радуй­ся, лютыя скор­би в радость пре­тво­ря­ю­щая; радуй­ся, оже­сто­че­ние сер­дец наших любо­вию Тво­ею умяг­ча­ю­щая.

Радуй­ся, люби­ти Бога и ближ­ня­го нас науча­ю­щая; радуй­ся, в скор­бех наших упо­ва­ние на Бога воз­ла­га­ти настав­ля­ю­щая.

Радуй­ся, наша хлад­ныя молит­вы любо­вию Тво­ею согре­ва­ю­щая; радуй­ся, молит­вы нас греш­ных и недо­стой­ных, яко мило­сти­вая Матерь, при­ем­лю­щая.

Радуй­ся, Бого­ро­ди­це Дево Мле­ко­пи­та­тель­ни­це, мило­стию Тво­ею нас прис­но пита­ю­щая.

Кондак 13

О Все­х­валь­ная Бого­ро­ди­це Дево, наше­го Гос­по­да и Вла­ды­ку мле­ком питав­шая, не пре­зри сего скорб­на­го моле­ния наше­го, но умо­ли Сына Тво­е­го, да дару­ет нам гре­хов про­ще­ние, болез­ней исце­ле­ние, да сохра­нит нас от гла­да, мра­за, смер­то­нос­ныя язвы, неча­ян­ныя смер­ти и от всех бед и обсто­я­ний, да избав­ль­ше­ся сих, раду­ю­ще­ся зовем Ему: Алли­лу­иа.

Этот кондак чита­ет­ся три­жды, затем 1‑й икос «Анге­лов лицы…» и 1‑й кондак «Избран­ней от дще­рей…».